ضرر های نوشابه بر روی مغز انسان
ضرر های نوشابه بر روی مغز انسان

ضرر های نوشابه بر روی مغز انسان

ضرر های نوشابه بر روی مغز انسان

ضرر های نوشابه بر روی مغز انسان
ضرر های نوشابه بر روی مغز انسان

همانطور که همه می دانیم نوشابه های گاز دار برای سلامتی انسان مضر هستند و بر روی بخش های مختلف بدن تاثیر سوء دارد.

در این مقاله تاثیر مضر نوشابه بر روی مغز را مورد بررسی قرار می دهیم.

از زبان پزشکان و رسانه‌ها سخنانی شنیده‌ایم، اما جادوی تبلیغات باعث شده تا بازهم مصرف این نوشیدنی‌ها ادامه‌دار باشد. به‌کرات در مورد زیان‌های نوشابه مطالبی را با شما در بین گذاشتیم، اما شاید هنوز هم به‌طور کامل با مخاطرات این نوشیدنی محبوب آشنا نشده باشید یا انحا را عمده جدی نگرفته باشید.

 

نوشابه نه‌تنها ارزش خوراکی ندارد بلکه باعث از بین رفتن دندان‌ها می‌شود و برای آب‌رسانی به بدن نیز گزینش مناسبی به شمار نمی‌آید. همین‌طور سبب چاقی، افزایش قند خون پوکی استخوان و بسیاری دیگر از مشکلات جدی برای سلامتی می‌شود. اخیراً و با انجام مطالعات و پژوهش‌های دانشمندان نظریه جدیدی نیز ارائه‌شده که بخش سلامت روزی‌ات نتیجه این پژوهش جدید را با شما مطرح خواهد کرد.

 

در این مطالعه که در نشریه «آلزایمر و زوال عقل» به انتشار رسید، نشان داده شد که ممکن هست «فروکتوز» موجود در نوشیدنی‌های شیرین سبب آسیب به مغز شود. گروه پژوهشی از دانشگاه بوستون، داده‌هایی را از مرکز مطالعات قلب «فرمینگام» به دست آورند و نشان دادند افرادی که از نوشیدنی‌های پر شکر بیشتری بهره‌گیری می‌کنند،

 

اکثر از سایرین در معرض ضعیف شدن حافظه، کوچک شدن حجم مغز و «هیپوکمپوس» یا «اسبک مغز» می‌شوند. «هیپوکمپوس» بخشی مهمی از مغز هست که در یادگیری و به دلیل سپردن مطالب ایفای نقش می‌کند. در مطالعه دیگری که نتیجه آن در نشریه «سکته» به چاپ رسید، نشان داده شد افرادی که هرروز نوشابه می‌خورند، سه برابر اکثر از سایرین، در معرض ابتلا به سرطان و زوال عقل می‌باشند

 

اولین پژوهش نتایج اسکن‌ها و آزمایش‌های شناختی در بین ۴۰۰۰ نفر از فرزندان و نسل سومی‌هایی را موردبررسی قرارداد که به‌صورت داوطلبانه در مرکز مطالعه قلب «فرمی نگام» ثبت‌نام کرده بودند. گروه نخست افرادی بودند که هرروز بیش از دو نوشیدنی شیرین میل می‌کردند. این نوشیدنی‌های شیرین شامل انواع آبمیوه‌ها،

 

نوشیدنی‌هایی محتوی طعم‌دهنده‌ها و یا مصرف نوشابه آن‌هم بیش از سه بار در طول هفته بود. دانشمندان دریافتند که نمایشان این گروه، سن مغز با افزایش روبرو هست. این افزایش سن شامل کوچک شدن مغز، ضعیف شدن به‌مرور حافظه و به‌اصطلاح متعارف پزشکی، آب رفتن «هیپوکمپوس» بود که تمامی این عوامل از ریسک فاکتورهای ابتلا به مراحل نخست آلزایمر می‌باشند.

 

همین‌طور پژوهشگران دریافتند افزایش مصرف نوشیدنی‌های رژیمی، حداقل یک‌بار در هفته، به کوچک شدن اندازه مغز می‌انجامد. در پژوهش دوم، داده‌ها تنها از میان گروه‌های مسن انتخاب و تمرکز اصلی مطالعه بر افرادی قرار داده شد که سکته‌های قلبی را تجربه کرده بودند و یا تحت درمان مریضی‌های مرتبط با زوال عقل یا آلزایمر قرار داشتند.

 

محققان نوشیدنی‌هایی که این گروه در طول ۷ سال میل می‌کردند را موردبررسی قراردادند و سپس این کار را در بین داوطلبان به مدت ده سال ادامه دادند. در این مطالعه ۲٫۸۸۸ فرد بالای ۴۵ سال که سابقه سکته داشتند و ۱٫۴۸۴ فرد مبتلابه زوال عقل که در سنین بالای ۶۰ سال بودند مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند.

 

پژوهشگران دریافتند در بین افرادی که در رژیم هرروز خود حداقل یک‌بار نوشیدنی‌های رژیمی میل می‌کردند، سه برابر اکثر از سایرین به سکته و زوال عقل مبتلا می‌شوند. حائز اهمیت هست که بدانید در هر دو مطالعه ارتباط میان مصرف نوشیدنی‌های شیرین به ثابت رسید اما ارتباط دلیل و معلولی در این میان وجود نداشت.

 

پیشنهاد پژوهشگران این مطالعات آن هست که از مصرف بیش‌ازاندازه نوشابه‌های رژیمی و شیرین، پرهیز شود بااین‌حال پژوهش‌های بیشتری لازم هست که به‌درستی دانسته شود که چگونه این نوشیدنی‌ها سبب آسیب رساندن به مغز می‌شوند و تا چه اندازه در ابتلا به مریضی‌های قلبی و عروقی و یا مبتلا شدن به دیابت دخالت دارند.

 

به گزارش فام بو پروفسور «سودها سشادری» از دانشگاه پزشکی بوستون دراین‌باره می‌گوید مطالعات انجام‌شده کنونی تمام آن چیزی نیستند که باید در ارتباط با نوشیدنی‌های شیرین دانسته شوند بلکه نتیجه ارائه‌شده، تنها پیشنهادی با پایه‌های محکم علمی هست. به نظر می‌رسد جایگزین کردن نوشیدنی‌های شیرین با شیرین‌کننده‌های مصنوعی نیز نتوانسته با توفیق چندانی روبرو باشد.

 

شاید آگاهی کنونی شما از نتایج این پژوهش بتواند میزان مصرف نوشیدنی‌های شیرین در رژیم خوراکی شمارا نیز کاهش دهد. شاید هم باگذشت زمان قادر به حذف کامل انحا باشید.

منبع : پلمس

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *