close
دانلود آهنگ جدید
بی حوصلگی

مجله تفریحی پلمس

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

راه های مقابله با بی حوصلگی

چهارشنبه 09 مهر 1393

راه های مقابله با بی حوصلگی

گاهی پیش می آید که ما دیگر به اطرافیان، اشیای پیرامون خود وفعالیتهای روزمره خود علاقه مند نبوده و از آنها لذت نمی بریم. بی حوصلگی در واقع فقدان تنوع و انگیزش در زندگیست.
یکی از خصوصیات انسان تنوع طلبی و نیاز به تغییر مداوم در شکل و نوع محرکات بیرونی است. سازگاری حسی سبب می شود ما از فعالیتهای تکراری به ستوه آییم. سازگاری حسی یعنی: کاهش حساسیت حواس زمانی که در معرض مداوم یک عامل محرک ثابت و تغییر ناپذیر قرار می گیرند.
مثلا پس از خرید یک تلفن همراه نو شوق و ذوق فراوانی داریم اما پس از گذشت یکی دو ماه همان تلفن همراه برایمان تکراری و ملال آور می شود.


برای غلبه بر بی حوصلگی در زندگی از این راهکارها سود برید:


۱) سعی کنید هر از چند گاهی در زندگی خود تغییراتی هر چند جزئی ایجاد کنید.


۲) بی کاری و فقدان فعالیت یک عامل مهم در ایجاد بی حوصلگی ست. دست به کارشوید با نشستن و به نقطه ای خیره شدن چیزی عوض نمی شود. برخیزید و به کاری مشغول شوید.


۳) حس پوچی و این باور که زندگی، شغل و فعالیتهای شما بی معنی است میتواند شما را تا مرز افسردگی پیش برد. شما نباید زندگی خود را یک دایره بی پایان و هدف بدانید. این وظیفه خود شماست که به زندگی خود معنا بخشید.


۴) هر روز یک چیز جدید یاد بگیرید و به علم خود بیفزایید.


۵) خود را به چالش بکشانید. به فعالیتی دست بزنید که در شما استرس ملایمی ایجاد می کند. مانند برد و باخت (در بازی، ورزش) یا پذیرش ایده های جدید.


۶) به یاد داشته باشید که هیچ چیز کسالت بار و خسته کننده نیست بلکه این ذهن بی حوصلگی شماست که همه چیز را کسل کننده می بینید. بی حوصلگی یک امرنسبی و درونیست. افکار خود را تغییر دهید تا احساسات شما نیز تغییر یابند.


۷) حس کنجکاوی خود را بر انگیزید. نسبت به پیرامون خون بی تفاوت نباشید. سعی کنید از همه چیز سر در بیاورید.البته به غیر از مسائل شخصی دیگراننیشخند.


۸) خیال پردازی کنید. خیال پردازی بیش از حد سبب دور افتادن شما ازواقعیتها و حقایق می گردد اما از تخیل خود می توانید در رفع بی حوصلگی کمک بگیرید. خیال پردازی کنید و به آرزوهای خود دست یابید.


۹) تکرار فعالیتهای روزمره یا از روی عادت بسیار خسته کننده است. بنابراین دیگر ایده ها، گزینه ها واحتمالات را هم انتخاب کنید. مثلا هر روز برای صبحانه چای شیرین نخورید، یک روز هم قهوه یا شیر بخورید یا هر روز سر یک ساعت فعالیت خاصی را انجام ندهید. هراز گاهی طرز لباس پوشیدن یا مدل موی خود را تغییر دهید.


۱۰) هر بار سر قرار ملاقات یک دست لباس مشابه به تن نکنید یا در کافی شاپ فقط میلک شیک سفارش ندهید. با یک هدیه بدون مناسبت طرف مقابل خود راغافلگیر کنید.

  
۱۱) اگر افکار منفی و احساس ضعف و خودکم بینی باعث کم حوصلگی شما شده است، با به خاطر آوردن توانایی‌ها و استعدادها و موفقیت‌های گذشته خویش و توجه به نقاط قوت زندگی، یاس و نا امیدی نسبت به آینده را به امیدواری و خوشبینی نسبت به آینده تبدیل کنید.

 

 

۱۲) یاد خدا و توجه و توکل به ذات مقدس لایزال الهی و طلب کمک و یاری از او نقش موثری در ایجاد آرامش و امید به آینده دارد، بنابراین یاد و توجه و توکل به خداوند را در انجام کارها فراموش نکنید.

 

 

۱۳) بکوشید براى هر رفتارى انگیزه‏اى قوى داشته باشید و به ویژه از آثار مثبت تصمیم‏ گیرى ‏ها و رفتارهاى خاص خویش به طور کامل آگاه شوید.

 

 

۱۴) در برابر اراده پولادین انسان همه سختى ‏ها آسان مى ‏شود. به استقبال کارهاى به ظاهر دشوار بروید و به خود تلقین کنید مى ‏توانید در این امور درست تصمیم بگیرید و افتخار موفقیت در انجام آن‏ها را به دست آورید.

موادغذایی مفید برای رفع خستگی، بی حوصلگی

 

 کارشناسان معتقدند مواد غذایی و نوشیدنی علاوه بر تامین موادمغذی و مورد نیاز بدن بر خلق و خوی افراد نیز تاثیرگذار است. به عنوان مثال، مصرف موادغذایی که باعث پایین نگه داشتن گلوکز خون می شود، در متعادل ماندن خلق و خو موثر است. در این مطلب به برخی از موادغذایی که بر خلق و خو تاثیر می گذارد، اشاره می کنیم.

خستگی؛هنگامی که میزان انرژی بدن افت می کند، اولین واکنش افراد برای افزایش دادن انرژی، خوردن قهوه یا شکلات است. از آن جا که مصرف این مواد باعث تغییر کوتاه مدت خلق و خو می شود، باید مواد غذایی مصرف کرد که گلایسمی پایین دارد و به کندی انرژی رها می کند. از جمله این مواد می توان به نان های سبوس دار، پاستا و غلات اشاره کرد. مصرف ناکافی آهن نیز خستگی ایجاد می کند بنابراین به اندازه کافی گوشت قرمز، گوشت طیور، ماهی، لوبیا و غلات غنی شده مصرف کنید.

 بی حوصلگی؛علت این حالت ممکن است استرس، نداشتن تعادل هورمونی، افسردگی و ضربه عاطفی باشد. در صورت مشکوک بودن به افسردگی، حتما به پزشک مراجعه کنید. رژیم غذایی هر فرد نقش مهمی در تنظیم خلق و خو دارد. نتایج بررسی ها نشان می دهد غذاهای غنی از آمینواسید تریپتوفان باعث بهبود خلق و خو می شود. بهره مندی بیشتر از خواص غذاهای غنی از تریپتوفان و پروتئین، این مواد را همراه با کربوهیدرات مصرف کنید. منبع این نوع غذاها شامل مرغ، ماهی، تخم مرغ، لبنیات، لوبیا و دانه هاست. آهن، ویتامین های B، فولات و سلنیم نیز در رفع بی حوصلگی موثر است.

افسردگی؛ افسردگی را با خوردن ماهی های حاوی اسیدهای غنی از امگا۳ مانند سالمون، تون و ساردین از بین ببرید. روغن های ماهی منبع عالی ویتامین B12 است. فولات موجود در سبزی های سبز و میوه های مرکباتی و سلنیم موجود در گوشت قرمز نیز در رفع افسردگی مفید است. با نوشیدن ۶ تا ۸ لیوان آب در طول روز و پرهیز از مصرف کافئین آب بدن را حفظ کنید. انجام هر نوع ورزش نیز میزان آندروفین را بالا می برد و احساس خوبی در فرد ایجاد می کند.

استرس؛اتخاذ رژیم غذایی غنی از موادمغذی به شما کمک می کند تا استرس را از بین ببرید. غلات سبوس دار، کربوهیدرات، پروتئین، میوه، سبزی، غذاهای غنی از ویتامین C مانند توت فرنگی، میوه قره قاط و کیوی تاثیر زیادی در رفع استرس دارد.

ترس؛اگرچه همه انسان ها در مقاطعی از زندگی احساس ترس را تجربه می کنند، اما با مصرف غذاهای غنی از فولات می توان بر این حالت غلبه کرد. بی قراری، خستگی مفرط و فراموشی نیز با کمبود فولات ارتباط دارد. بنابراین با خوردن لوبیا، سبزی های برگ سبز و عدس با ترس مقابله کنید.

آشفتگی؛ گاه تلاش برای ایجاد تعادل بین زندگی شخصی و کاری باعث آشفتگی فرد می شود. اما با داشتن تغذیه صحیح می توان با این مشکل مقابله و روی برنامه های آینده تمرکز کرد. نتایج بررسی های متعدد نشان می دهد مصرف ماهی های چرب عملکرد شناختی فرد و میزان تمرکز را بهبود می بخشد. گیاه ژینکو نیز میزان جریان خون را به مغز افزایش می دهد تا فرد بتواند درست فکر کند. چای سبز نیز برای تنظیم میزان قندخون مفید است و باعث آرامش و افزایش قدرت تمرکز فرد می شود.


تظرات ارسال شده

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی